Jag har problem med en ryggskada och har just nu en stor inflammation i ryggen som min ryggläkare vill behandla med diklofenak/ibumetin eller liknande antiinfl. Då jag har addison tvekade han att skriva ut pga komplikationer. Jag tog då kontakt med min endoläkare som sa att en kortare kur om 10 dgr inte borde ge några problem men att jag skulle vara aktsam för magproblem. För att få receptet tog jag kontakt med min husläkare som efter lite fundering skrev ut receptet men uttryckte stor oro över hur magen skulle hantera detta. Jag har tidigare (2005) ätit diklofenak under lång tid och fick då tillfälliga problem med magkatarr så nu vågar jag inte riktigt äta tabletterna. Jag äter idag 20 mg hydrokortison och en tablett florinef om dagen. Kan den dosen stävja inflammationen? Är det stor risk för magproblem om jag adderar Antininfl. Preparat?

Du har samma risk som andra att få biverkningar, särskilt av längre tids behandling med Diklofenak. Kortare behandling brukar sällan ge problem, risken för biverkningar är större om man är äldre dvs 60 år eller mer. Din dos Hydrokortison är inte tillräcklig som inflammationsdämpande, den ska ersätta det kortisol som dina binjurar normalt ska producera men inte ge tilläggseffekt.

Posted in: Fråga doktorn